Heb het volgende probleem met mijn Laguna.
De rechterkant van de verwarming doet het niet meer, zowel onder als boven blaast hij alleen koude lucht.
Bij de dealer geweest en ze hebben de computer uitgelezen. Er komt geen stuursignaal bij de stelmotor.
Motor is nog wel vervangen maar dat levert niks op.
Dealer zegt dat ze moeten gaan meten en niet zo weten wat het is.
Hij gaat wel harder blazen als je hem op 26 graden zet.
Iemand tips?
Ton, jij had toch zoiets aan de hand met je vorige Laguna?
Hier is dat andere topic: https://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?topic=1903.0
Heb even geduld Wondermike, ik ben er zeker van dat Ton zich gaat melden. !!
Duupke: er wel degelijk een verschil tussen "mijn" en Wondermikes probleem:
de stelmotors en luchtmengkleppen aan de rechterkant zijn zonder dashboard demontage met wat gepiel te vervangen.
Staat ook e.e.a. over op Problemcar.
Okay, had jij ook een topic lopen hierover dan?
Zet ook die link hier even neer. Zoekt misschien wat makkelijker voor Wondermike. !!
dat probleem had ik ook. volgens mij hebben ze de luchtmengkleppen vervangen, of het motorretje dat die aanstuurt.
was exact het zelfde probleem alleen werd het aan de bestuurdes kant bij niet meer warm.
ben er trouwens vrij zeker van dat het het motorretje was... raar dat de dealer je dit niet kan vertrellen bij munsterhuis wisten ze dit meteen. (enschede)
Citaat van: Duupke (Ronald) op 05 november, 2008, 20:32
Okay, had jij ook een topic lopen hierover dan?
Zet ook die link hier even neer. Zoekt misschien wat makkelijker voor Wondermike. !!
Techniek Type II / Elektrisch / Re: AanjagerGepost op: April 15, 2008, 23:15:07
Gestart door stinkie, Bericht door Maarten JanRelevantie: 6.1%
Citaat van: Fransman op April 14, 2008, 23:50:22
In mijn Lag werd er aan de linkerkant ( boven, midden en onder) alleen maar koude lucht geblazen.Kachel op 16 of 26 maakte nix uit.
Uit laten lezen bij garage: linker luchtmengklepmotor ( jawel) is kaduuk. Kost plm 25 euro incl.
Jaja, .... om dat ding te vervangen moet wel 't hele dashboard los .
Garage dacht mee en adviseerde om alle 4 motortjes ( plm 150 euri totaal) maar te vervangen als 't dashbord toch los is . Volgens dialogys is 't een klus van totaal 6 uur .
Nou ja om kort te zijn: ze zijn plm. 2 dagen bezig geweest en totale rekening 562 euro ( incl. BTW en 3 ltr. koelvloeistof). Ben dus wel enorm gematst door Garage Kroonenburg in Zwaag
Heb je 'em gevonden? ;D !!
Jaha: zoekfunctie :P
Idd, bij mij zijn toen ook de motortjes van de kleppen vervangen. Was wel een K-klus volgens de garagist.
De dealer heeft hem uitgelezen en de stelmotor is het niet. De rechterkant is na wat hak en breek werk makkelijk te vervangen maar ook een nieuwe motor reageert niet.
Misschien dat er geen signaal vanaf het paneel wordt verstuurd? Heb het paneel uitgebouwd en alle stekker verbindingen gecontroleerd. (ook er in) maar hier is niets aan te zien helaas.
Ik wil eigenlijk even testen met een ander paneeltje om dit uit te sluiten.
Heeft iemand er 1 over voor test doeleinden?
Liefst in de buurt van Hoorn.
Er wonen wel wat leden in de buurt van Hoorn dat ik weet.
Je kan ook de 15e naar Barendrecht komen op onze onderhouds dag: https://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?topic=875.msg61048#new
Het kan ook in de temperatuur sensor zitten in de binnen spiegel
hmmm maar het is alleen de rechte kant! die temeratuur meter stuurt toch niet de linker en rechter kant apart aan?
He Wondermike: waar woon jij?? Ik in Zwaag.
Die sensor achter de binnenspiegel heeft toch met de airco te maken ???
CiteerHe Wondermike: waar woon jij?? Ik in Zwaag.
Net onder Hoorn, Oudendijk
Heb je toevallig zo'n paneeltje ;)
Je krijgt 'n PB ;D
@Jeroen & Fransman...
In de binnenspiegel zitten 2 sensoren, 1 voor links en 1 voor rechts.
Dit omdat je ECC met klimaat "zones" werkt, vandaar die 2 knoppen
maar dat snappen jullie wel ;D
Deze meten de temperatuur, en de ECC past aan de hand hiervan de
warme dan wel koude (airco dus ;) ) luchtstroom aan.
Als dat ding dus stuk is om wat voor reden krijg je koude lucht.
ah, oké ik dacht dat er alleen maar eentje zat ...
my mistake...
Dus in dat " ventilatortje" dat in de kap van de binnenspiegel zit zitten 2 sensors?? OK, dacht dat 't draaiende gedeelte alleen 't werk dee ???
nope... die ecc zal toch moeten weten hoe warm het is per kant,
anders kan die dat nooit regelen ja :)
hallo ik had dit ook een tijdje geleden en heb de unit achter de spiegel schoongemaakt , maar er zit maat 1 unit in met een fan erin en geen sensoren 2 die alles regelen heb er maar even een foto van gemaakt ander word dit niet geloofd
(https://i251.photobucket.com/albums/gg281/rexonamen/IMG_0391.jpg)
(https://i251.photobucket.com/albums/gg281/rexonamen/IMG_0390.jpg)
In de unit zelf zitten die 2 sensoren (Tel het aantal draden maar ;))
hallo er zit maar 1 ingang en uitgang op en heb dat ding grondig bekeken maar zelfs zonder mijn bril . ::)
wat betreft de draden heb je gelijk .
@Maarten Jan: duidelijk !!
Hij heeft wel gelijk maar dit apperaatje meet de temp in de auto en meet de luchtvochtigheid (airco),als er links of rechts koude lucht komt licht dat aan de regelmotoren onderin de kachel unit ,met de temp knop regel je de doorgang van warme/koude lucht dit zit gekoppeld aan een klepmotor ,
Hij meet echt het verschil tussen links en rechts, heb er nog wel een PDF van,
die zal ik wel even opzoeken :)
Volgens mij zit er in de Phase I een kap om de spiegel met 2 roostertjes. In deze kap zit maar 1 roostertje.
M J als dat zo is zou deze de hele tij aan het regelen zijn , als de bestuurder op 22gr zet en de bijrijder op 25 gr hoe kan deze dat in lezen dit apperaat hangt midden in de ruimte en kan daar geen temp verschillen meten L/R wel totale en luchtvochtigheid , je regelt je temp l/R met je knop die opend of dicht een klep hetzelfde als er een zonder climat controle ter verduideling je regelt je warmte toevoer cq kraan ;klepmotor .
Duupke: als je post #22 van Rexonamen ff erbij haalt:
ja, die ;D
onderste van de 2 foto's: zie je links boven en rechts boven een roostertje. Dat rechtse zal je met de gemonteerde unit( zoals op de bovenste foto) niet zo snel zien.
:-[
Ik zit echt met m'n ogen dicht te kijken... ::)
Citaat van: rexonamen op 08 november, 2008, 21:06
M J als dat zo is zou deze de hele tij aan het regelen zijn , als de bestuurder op 22gr zet en de bijrijder op 25 gr hoe kan deze dat in lezen dit apperaat hangt midden in de ruimte en kan daar geen temp verschillen meten L/R wel totale en luchtvochtigheid , je regelt je temp l/R met je knop die opend of dicht een klep hetzelfde als er een zonder climat controle ter verduideling je regelt je warmte toevoer cq kraan ;klepmotor .
Ja dat weet ik :) Kan de PDF ook niet meer terugvinden :(
Mischien zit ik ook wel helemaal fout hoor en heb ik het gewoon verkeerd gelezen of onthouden!
(Ik ben ook niet alwetend gelukkig :D :P)
Bij mij is dit verschijnsel ook al eens opgetreden (aan de bestuurderskant) en toen was het vervangen van de linker mengklepmotor de oplossing.
De vervanging van de linker kan ook zonder het verwijderen van het dashboard, en als ik de plaats van de rechter zie, zou dat ook moeten kunnen.
Als je nu die rechter mengklepmoter eens verwijderd, en dan aan het asje van de mengklep draait, zou dat heel licht en soepel moeten draaien.
Heb je dat al geprobeerd?
Je zegt, als ik de plaats van de rechter zie. Heb je een plaatje hiervan? Zag dat de dealer wel wat prints had van de layout van de verwarming maar toen ik zei dat ik hem nog niet liet repareren verdween dat blaadje weer snel. Maar volgens de dealer komt er op het motortje geen stuursignaal.
EDIT: ik zag in het andere verwarmingstopic de plaatjes ;D
Ik zou het paneeltje een keer omruilen met een forumlid als test maar het wordt nu echt te koud in de auto. Is het mogelijk om die klep niet gewoon open te zetten? Zodat er altijd warme lucht uit komt?
Ben echt klaar met renault en zodra dit gefixed is gaat hij de deur uit. Hij is nu 5 jaar oud en als je weet wat ik allemaal al stuk heb gehad......
Heeft er iemand ook plaatjes hoe ik het dashboard aan de rechterkant kan verwijderen?
Ik heb inmiddels de bak uit het handschoenenkastje en volgens mij moet het frame met de klep van het dashboardkastje ook nog weg kunnen.
Wil niet te veel slopen....
Zojuist via het dashboardkastje het stuurmotortje verwijderd. Wat ik ook draai met het paneel, deze doet niets.
Met de hand de klep in de warme stand gezet en alles wordt weer lekker warm in de auto. Heb de motor niet meer teruggeplaatst. Kan nu van onder het dashboard de klep in elke stand zetten die ik maar wil. Zo kom ik alvast de winter door. ;D
Nu wil ik testen of het motortje stuk is of er echt geen aansturing komt. Weet iemand op hoeveel volt deze wordt aangestuurd?
Kan ik met een multimeter ook meten of er stuursignaal komt?
Weer een stappie verder..... 8)
heeej, dat klinkt goed!
De motor kun je met een multimeter doormeten, je zal dan weerstand moeten meten.
Vraag is alleen even hoeveel... bij een 220V motor moet je minsten 4 ohm meten,
maar 12V is natuurlijk wel wat anders.... dus dat weet ik niet, fs1?
zeer kleine weerstand altijd bij motors.. je kan er ook gewoon effe zelf 12V op zetten, maakt niet uit in welke richting, hij draait dan gewoon andersom ;-)
morgen ff testen. Is er een electrisch schema van de ECC?
als je een motor nodig hebt, hoor ik het wel, kun je hem van mij uit gewoon testen.
Motortje getest op 12 volt en die draait keurig rond.
OK waar komt de aansturing vandaan? Puur vanaf het bedieningspaneel?
Weet iemand toevallig welk pinnetje...... ???
;D
Weer een stapje verder in de wonderlijke wereld die Laguna heet 8)
Kun je nog steeds zo bij het stekkertje wat eigenlijk op dit stelmotortje geklikt wordt?
Je zal even moeten kijken of je daar een signaal kunt meten.
Ik zou zeggen dat het bedieningspaneel als een schakelaar werkt, en dat dat dus voor het signaal zorgt.
Maar dat is mijn boerenverstand wat dat zegt, zeker weten doe ik het niet.
Was even druk maar ben wel verder gekomen.
Als ik het stelmotortje op 12volt aansluit draait hij keurig in het rond zonder ergens te stoppen.
Op de stekker meet ik wel spanning maar niet konstant, het lijkt wel op en neer te gaan maar mijn meter houd het niet bij....
Als ik de stekker op de stelmotor druk draait hij naar een vast punt en blijft daar stil staan. Helaas is dat dus de koude stand van de kachel.
Er komt dus echt geen goed signaal of er wordt niet goed doorgegeven door een sensor oid.
Zonder motor gaat de klep op een gegeven moment toch weer in de koude stand staan dus heb ik de motor verdraaid zodat de klep wel in de warme stand staat en toen de motor terug geplaatst.
Auto is nu weer lekker warm ;D
Enig advies is nog wel welkom natuurlijk!!
Citaat van: Fransman op 05 november, 2008, 22:56
In mijn Lag werd er aan de linkerkant ( boven, midden en onder) alleen maar koude lucht geblazen.Kachel op 16 of 26 maakte nix uit.
Uit laten lezen bij garage: linker luchtmengklepmotor ( jawel) is kaduuk. Kost plm 25 euro incl.
ik heb zelf een Renault Laguna Expression 2002, wie kan mij vertellen waar dat motortje zich bevindt, ik heb er al een stuk of 5 gezien bijna allemaal aan de rechterkant maar mijn linkerkant wordt niet meer warm. ik wil dat motortje eruit halen om te zien wat er is en er desnoods zelf een nieuwe in te zetten.!!!
BVD voor de reacties
Mijn verwarming word ook niet meer warm aan de linkerkant.
Ecc unit heb ik straks een andere geprobeerd, maar het blijft koud.
Deze week meer een nieuw motortje bestellen :-\
Hallo,
heeft iemand een plaatje van waar dit motortje zit?
Ik heb hetzelfde probleem: rechts wordt niet warm en wil deze ook handmatig op warm zetten.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Bedankt!
Misschien hier te vinden https://www.renault25.cz/graphics/manuals/122/MR339LAGUNA6.PDF (https://www.renault25.cz/graphics/manuals/122/MR339LAGUNA6.PDF)
je moet iig achter de klokken zijn, vanonder vanaf de pedalen gezien voor links, dus ik vermoed vanonder, achter het handschoenenkastje links van de aanjager