Lagunaclub.nl
Techniek Laguna III (2007 - 2015) => Motorisch => Topic gestart door: Gert op 17 november, 2024, 16:28
Omdat ik de afgelopen 2x met de APK "niet zo soepel" door de roetmeting kwam,ben ik me wat gaan verdiepen in het verminderen van de roetuitstoot.
Ik rij inmiddels (als proef) met mn GT op Neste My diesel en de auto loopt er prima op.
En wil er een maand voordat de auto voor de APK moet er wel een tankje doorheen blazen.
Heeft er iemand ervaring met deze brandstof?
Afgelopen vrijdag de Laguna APK laten keuren.
Geen problemen , ook niet met de roetmeting.
Vorig jaar was zat de uitstoot tegen het maximaal toegestane aan.
Maar nu ( na een 1000km op HVO100 te hebben gereden en een weekje voor de APK een flesje LiquiMoly Roetstop toegevoegd te hebben ) was de keurmeester zeer tevreden met een uitstoot van 200.000
De maximale uitstoot mag 1.000.000 zijn
Goed nieuws Gert!
Hoi Gert,
Ik rijd nu 2 jaren met een Iveco diesel 2.8 liter (2004) op HVO100. Deze zit in een vrij zware camper (Laika).
Nu ben ik 6000km verder. Hij loopt stiller/rustiger, erg stabiel en lijkt ook wat meer trekkracht te hebben. Cetaangehalte van Hvo100 is stuk hoger dan van diesel, hij zou iets gemakkelijker moeten ontbranden ook. Verbruik is overigens gelijk gebleven.
De echte winst vind ik: geen dieselgeur (campings...) en de stille motor.
Ik ben zeer positief. Mogelijk meer dan een autorijder hoor. Bij een camper zit er vrij veel winst qua uitstoot, geluid en geur dus (voor mede campeerder).