Ik heb toch maar een nieuw topic aangemaakt, want er is in de bestaande topics al zoveel info gegeven hierover dat het een beetje moeilijk zoeken is.
Mijn Initiale heeft nu dus automatisch inklappende spiegels, welke in werking treden als ik de kaart uit de kaartlezer haal. Uiteraard klappen ze mooi terug als ik de kaart in de kaartlezer schuif. Let wel: de functie werkt pas als de kaart helemaal in de kaartlezer is geschoven en dus niet op enkel de acc stand. Hoe ik dat heb gedaan? Hier een uitleg zoals ik dat heb gedaan, maar wellicht heeft iemand er andere ideetjes over. Je hebt in ieder geval geen relais nodig, dus ook geen evt. gekloot met je CANBUS. !!
Als je het handvat van de deur openmaakt, zie je de connector die vanuit je spiegel komt. De bovenste rij van de stekker staat voor pin 1 t/m 5 en 1 en 5 moet je hebben. Als je deze namelijk met elkaar verbindt, gaan de spiegels inklappen. Normaal draai je dus aan de schakelaar van de spiegel om 1 en 5 contact te laten maken.
(https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/10174964_10202754076366019_4122210365981915222_n.jpg)
Pin 1 en 5 moet je straks dus gaan verbinden bij de kaartlezer.
Nu de kaartlezer: in de kaartlezer zit er een vergrendelingsmechanisme voor de kaart. Dit werkt met een veer en een aanslag. Als de kaart niet in de lezer zit, rust het mechanisme tegen een aanslag:
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10170913_10202754114166964_1829996057409007602_n.jpg?oh=279c4c19b4f42804d8f88d82bfb55f9b&oe=55264309&__gda__=1432727644_dd2ff44f3d843fba8e76e49338158cc2)
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10009730_10202754013204440_4218591460823606312_n.jpg?oh=6a8111e37b49bc567c2dd361177c22bd&oe=5558A5A0&__gda__=1432175045_cb66e9100ea70da48707cd507cbc7953)
Als de kaart helemaal erin wordt geschoven treedt het mechanisme in werking en draait het mechanisme van de aanslag af:
(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10174904_10202754012364419_2677979467113912620_n.jpg?oh=68943a3516c721556a23837209afe0de&oe=555C392A&__gda__=1429021007_7724df74a83c865faa47d0b984954ac9)
Nu dacht ik dus dat het ideaal is om de aanslag te gebruiken om pin 1 en 5 al dan niet contact te laten maken. Immers, als de kaart eruit is en het mechanisme tegen de aanslag zit, kun je dit gebruiken om pin 1 en 5 contact te laten maken en dus de spiegels te laten inklappen. Om daarvoor te zorgen, moet er dus tussen de 2 vlakken een contact gemaakt worden. Ik heb dit gedaan met wat plat geleidend materiaal wat ik dus met dubbelzijdige tape heb bevestigd. Daarna heb ik daar wat bekabeling aan gesoldeerd. Je kan dit natuurlijk ook doen met dunne bekabeling. Dat ziet er dan zo uit:
Het stukje mechanisme even eruit gehaald voor het gemak om de dubbelzijdige plakband aan te brengen:
(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10250037_10202754012484422_7727310407085139480_n.jpg?oh=2779cffca4108ea87d5c7b7665fd851e&oe=55642778&__gda__=1428374126_6ec815d0b5b65c64e96164c7ac73e86c)
Vervolgens het platte materiaal aangebracht:
(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10155695_10202754013004435_384472976798098082_n.jpg?oh=ca19015d2430e8dfbab91a1f53ac7ec3&oe=555B0853)
Het andere materiaal ook aangebracht op dezelfde wijze op de aanslag:
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/1924580_10202754013124438_3896426034027210147_n.jpg?oh=98f612903c349f306fa5ee04a70b58d8&oe=5521E369&__gda__=1432352854_768ac45befa9594420f6323ba130ce41)
Met de kaart eruit, wordt er nu contact gemaakt en klappen de spiegels in:
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/1484081_10202754013644451_8255195916770857035_n.jpg?oh=85a3d4faadc118fff717cd68ba904ecb&oe=552C7639&__gda__=1428587520_0dbda72e73c521268d86e33cf7125065)
En met de kaart erin, wordt het contact verbroken en klappen de spiegels weer uit.
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/1924580_10202754013124438_3896426034027210147_n.jpg?oh=98f612903c349f306fa5ee04a70b58d8&oe=5521E369&__gda__=1432352854_768ac45befa9594420f6323ba130ce41)
Achterzijde:
(https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/1510419_10202754013484447_3228675752125984082_n.jpg?oh=32e4aae10da69b3fd6ab1a798eb584bc&oe=55690706)
Kaartlezer weer dicht en wat bekabeling eraan gesoldeerd die naar de connector in de deur gaat:
(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/1549448_10202754013724453_509271539608731730_n.jpg?oh=5f69aa7bb1faf2c867293ffd4f3ecff0&oe=552C6C0D)
Het spreekt nu voor zich dat je pin 1 en 5 van de connector hierop moet aansluiten om het werkend te krijgen. En werkt het dan? Hell yeah! ;D
https://www.facebook.com/photo.php?v=10202754366133263&l=1075459125918569001 (https://www.facebook.com/photo.php?v=10202754366133263&l=1075459125918569001)
Ik ben niet verantwoordelijk voor in brand vliegende, exploderende auto's of enig andere schade en defecten. ;D
Heel mooi zeg en ook vooral ontzettend duidelijk omschreven hier !!
1 probleempje helaas, ik kan die kaartlezer bij mij nergens vinden! ;)
Heb er maar een stickey van gemaakt !!
Dank je, ik hoop dat mensen hier iets aan hebben. Dan heb ik ook het gevoel dat ik een bericht plaats waar je daadwerkelijk iets aan hebt. ;D Voor mij persoonlijk is dit de oplossing: dat ik mezelf er niet aan hoef te herinneren dat ik de knop van de spiegel omdraai. Het kost je dus enkel wat bekabeling en wat soldeer. Dat platte geleidende materiaal dat heb ik dan toevallig hier in huis. Maar wellicht kun je daar gewoon aan komen bij de lokale electronica-zaak of zo. Het zit ook vaak in allerlei apparatuur.
En dat werkt alleen op een initiale uitvoering of ook op de modellen met de functie inklapbare spiegels ?
Als het goed is geldt dit enkel voor Initialen met die pin 1 en 5. Dat zit bij andere modellen schijnbaar anders. Maar los van dat: als dat bij die andere modellen ook een kwestie is van "kortsluiten" of contact maken, dan werkt het natuurlijk ook op deze manier.
maar dan is het dus weer een kwestie van kijken naar de stekkers of die het zelfde zijn
snap alleen niet helemaal waarom ze voor de initiale een andere stekker gebruikt hebben er zit volgens mij dezelfde functie op als die van mij
zal wel te kort door de bocht zijn dan denk ik ::)
Geweldig zeg. Mooie oplossing. Durf alleen zelf niet aan me kaartlezer te rommelen.
Draai de knop wel om.
Roel, dat snap ik ook niet. Maar wellicht heeft dat te maken met die handsfree functie of zo.
Medic, de kaartlezer op zich is maar een simpel iets. Daar kun je niet echt iets aan kapot maken. Maar ik snap je angst, de knop omdraaien is niet veel moeilijker. Maar goed, deze functie kost dan ook verder niks.
Puur praktisch bekeken, heb ik er 2 "probleempjes" aan ondervonden:
1. Bij het uitstappen kijk je (althans ik dan) in de spiegel voordat je de deur open maakt. Normaal trek ik de kaart eruit, kijk dan in mijn spiegel en open de deur. Nu moet ik eerst in mijn spiegel kijken en dan pas de kaart eruit halen en de deur open doen.
2. Met het autowassen klappen de spiegels in als je de kaart eruit haalt. Maar dat zal je ook hebben als je met een relais gaat werken, tenzij je daarvoor weer een speciale schakelaar erbij maakt om de functie van automatisch inklappen even tijdelijk uit te zetten. Een aan/uit schakelaar tussen de kaartlezer en de connector zal natuurlijk ook werken.
Details... ;D
Als je nou zo'n licht vertragertje er tussen doet van dan paar euro ;) dan gaan ze 30 seconden na uitrekken kaart pas dicht.
Goeie tip! !!
Citaat van: Ed op 18 april, 2014, 17:06
Roel, dat snap ik ook niet. Maar wellicht heeft dat te maken met die handsfree functie of zo.
Medic, de kaartlezer op zich is maar een simpel iets. Daar kun je niet echt iets aan kapot maken. Maar ik snap je angst, de knop omdraaien is niet veel moeilijker. Maar goed, deze functie kost dan ook verder niks.
die handsfree functie heeft toch ook niet specifiek met de initiale uitvoering te maken ?
maatje van me heeft een Privilege uitvoering (bijna alles hetzelfde als mijn tech line) en die heeft ook de handsfree functie erop zitten
Dan geef ik het op. ;D
Heeft met de aansturing van de spiegels te maken (de geheugen functie) Die worden via t multiplex netwerk bediend vandaar dat een schakelaar helemaal anders is qua werking.
Handig, en slim bedacht !!
Maaruh... de Initiale toch handsfree? Laat je dan het merendeel van de tijd de kaart niet gewoon in je broekzak zitten (ik wel namelijk) en heb je er dus niets aan ::)
Nee, die functie handsfree bedoel ik niet. Wat is de andere naam, keyless entry? Wat jij bedoelt heeft alleen de phase 2. De kaart moet je in de phase 1 altijd in de lezer steken.
Ok, duidelijk. Ben ik blij dat ik een Ph2 heb ;D
Ja, daar zat ik de vorige keer ook al over na te denken of dat dan mogelijk is op een phase 1. Maar helaas, dat gaat dus niet zomaar, als het ueberhaupt al kan. :)
K had t al s gevraagd, schijnt niet mogelijk te zijn op n 1.... :-[
Nou, onmogelijk lijkt me niet. In de kaart zit een zender, welke dus ook werkt op de ontvanger in de UCH. Maar in de kaartlezer zit ook een ontvanger die de kaart leest als ie in de lezer zit. Ik heb al geprobeerd om beide lipjes in de kaartlezer in te drukken met de kaart niet in de lezer maar dicht in de buurt. Maar dat werkt dus niet. Het jammere is dat ik niet precies weet wat er nou gebeurt met die ontvanger en zender en wat er dan wel of niet aan informatie wordt uitgewisseld tussen die twee.
In de phase 2 heb je meen ik 4 antennes die de kaart buiten de auto (dus in de buurt) ontvangen en 2 in de auto. Als de kaart buiten de auto in de buurt is dan kan je em openen, maar om te starten moet de kaart echt fysiek ín de auto zijn.
De ene zender is de ander niet. Even voorbeeld
Nfc heeft max 10 cm afstand
Bleuthooth tussen 10 en 100 meter
Wifi max 100
Gsm 5 kilometer
Straal zender afhankelijk van de kromming van de aarde en hoogte van de zender/ontvanger 100 kilometer
Sataliet afhankelijk van de omstandigheden en de tijd die je hebt eindeloos
Wat wil ik hiermee zeggen, het feit dat de kaart een signaal uitzendt waarmee je op afstand kan openen wil niet zeggen dat hij op de zelfde manier een signaal uitzendt waarmee je met de kaart in je zak kan starten. Dit signaal zou zelfs inductie gebaseerd kunnen zijn, en dan zit je weer met de richting van de polorisatie van het signaal.
ik heb een probleem. als ik namelijk pin 1 en 5 doorverbind gebeurt er niks. en ik heb wel degelijk elektrische spiegels. deze kan ik bedienden door de spiegelschakelaar helemaal naar beneden te draaien.
Maar heb je ook een Initiale met memory functie?
wel ik weet niet goed wat je ermee bedoelt. het is namelijk een laguna uit 2002. wat ik net ontdekt heb is wanneer ik de spiegels in beweeg en dan 1 en 5 verbind de spiegels halverwege stoppen.
De genoemde oplossing in dit topic werkt alleen in de Initiale uitvoering.
dus heb je een lagere uitvoering (Dynamique, Privilege, Expression, etc) dan gaat het niet werken
Ik draai wel aan het knopje ;D
zijn er eventueel al andere oplossingen om dit werkend te krijgen?
Niet als je geen Initiale hebt
morgen maar weer eens het kastje ertussen zetten ;D
denk dat hij nu wel goed opgedroogd zou moeten zijn, ruik geen brandlucht in de unit dus lijkt me dat het weer zou moeten werken
(https://img.tapatalk.com/d/14/06/06/ureny9a8.jpg)(https://img.tapatalk.com/d/14/06/06/ada7adys.jpg)
Heb het er weer in zitten
Er was genoeg ruimte om de unit bij de raambediening te steken en vast te zetten met dubbelzijdige tape
Nu rammelt hij niet en ligt ook nog eens droog
Niet dat het mij verder wat uitmaakt hoor, maar is het niet beter deze foto (ook) in dat andere topic te plaatsen? ;) Anders wordt het voor anderen misschien een beetje onoverzichtelijk en verwarrend. Trouwens, inmiddels hebben we al meerdere oplossingen, misschien handig om een overzicht te maken of iets...
Is misschien wel handig
Alleen weet ik even niet hoe of wat ik zou moeten doen om dat bij elkaar te zetten
als ik op autoweek kijk,heb ik een elektive uitvoering,is dit de moeilijke of de makkelijk variant voor
het automatisch laten inklappen van de spiegels?
als er al elektrisch inklapbare spiegels opzitten is alles mogelijk
die heb ik er inderdaad opzitten,alleen weet ik niet of ik de makkelijke of moeilijk schakel functie heb.
kortom,heb ik een aparte module nodig,of kan het af met een relais.
als je een initiale hebt is dit kastje niet nodig maar een shunt plaatsen genoeg
heb je geen initiale is dit kastje wel mogelijk
Waar plaats jij die shunt?
ben in de war met iets anders
meen dat er op de tweede zekeringskast iets geplaatst kon worden waardoor dit zou werken maar het heeft iets met de pinnen 1 en 5 te maken
even teruglezen en het wordt je misschien duidelijker
ik heb er bij mij een kastje tussen gezet en dat werkt prima (heb geen initiale uitvoering)
Dagrijverlichting is het plaatsen van shunts en relais. Mits de bedrading ervoor aanwezig is.
Verstuurd vanaf mijn GT-S6310N met Tapatalk
ik heb een privilege,dus moet er een apart kastje tussen?
ja
Ligt eraan hoe oud hij is