Lagunaclub.nl

Techniek Laguna III (2007 - 2015) => Motorisch => Topic gestart door: bas00 op 07 april, 2013, 18:14

Titel: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 07 april, 2013, 18:14
Ik heb na een week rijplezier helaas nu een probleem met mijn lag GT.
De auto maakt na een korte ratel nu een schurend geluid aan de linkerzijde van de motor. Net of er iets met versleten lagers draait.
De auto rijdt en schakelt verder goed...Geen meldingen of controle lampjes die branden.
Het is dus aan de kant van de multiriem.
Iemand een idee ?
Titel: Re: Re: Vreemd geluid linkerzijde motor.
Bericht door: Paul op 07 april, 2013, 18:48
gt benzine of gt dci?
Waarschijnlijk de waterpomp  of iets wat bij de multiriem zit.

Verstuurd van mijn MIDC010PR001 met Tapatalk
Titel: Re: Vreemd geluid linkerzijde motor.
Bericht door: bas00 op 07 april, 2013, 18:51
Het is diesel uitvoering.
kan de waterpomp dan ineens zoveel geluid geven?
Titel: Re: Vreemd geluid linkerzijde motor.
Bericht door: bas00 op 08 april, 2013, 12:56
pfff...auto gaf STOP + oliedruk melding. Wordt zo opgehaald. Ik vermoed dus dat de oliepomp stuk is.  Weet iemand of dat een dure reparatie is ?
Titel: Re: Vreemd geluid linkerzijde motor....oliepomp lijkt defect.
Bericht door: CHarmsen op 08 april, 2013, 14:44
Je lagers zullen er ook wel uit liggen dan :'(
Titel: Re: Vreemd geluid linkerzijde motor....oliepomp lijkt defect.
Bericht door: bas00 op 08 april, 2013, 16:59
De dealer heeft gebeld....De oliedruk was 0.....auto heeft dus even zonder olie gedraaid.
Wat een ellende.
Ongelofelijk.....heb de auto 1 week...heb er maar 450 km van mogen genieten.
En ik heb geen idee wat lagers enz gaan kosten.....
Iemand een indicatie wat ik zou kunnen verwachten?
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: Lagunainitiale op 08 april, 2013, 18:21
Garantie?
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: Raimond op 08 april, 2013, 18:38
Bij zulke grote defecten gewoon proberen een regeling oid met Renault proberen te regelen ja.
Dit mag toch niet gebeuren bij zo'n jonge auto lijkt me.. ::)
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: viper op 08 april, 2013, 20:23
mijn gedacht, dat wordt een nieuwe motor en nieuwe turbo
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 08 april, 2013, 21:49
Bij particulier gekocht dus geen garantie.
Tja......de auto reed prima. Heeft keurig z'n onderhoud gehad maar niet bij een dealer.
Dus ik denk dat ik van renault weinig kan verwachten.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: Raimond op 08 april, 2013, 21:52
Welk bouwjaar is de auto van? En de km stand?
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: viper op 08 april, 2013, 22:02
bezorg me chassisnummer eens via pm met je Km stand
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: viper op 08 april, 2013, 22:25
Ammai, wel een knappe bak :P

een M9R met een oliedrukprobleem, dat komt zelde voor.

tja, de kans bestaat wel dat renault er voor een deel tussen komt maar verwacht niet te veel.

Ook moeten ze maar eens goed kijken naar wat de oorzaak is van het probleem want ik begin aan de balance assen te denken als ik al zie wat voor soort motor je hebt.

Als deze stuk gegaan zijn en die stukken zijn in de oliepomp gekomen dan vrees ik er toch voor dat de stukken best hoog gaan zijn.

Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: melcon op 09 april, 2013, 07:12
Hebben we het over een GT GT of een GT? Oftewel met of zonder balansassen?
Een M9R die stuk loopt op geen oliedruk is heel zeldzaam inderdaad, ben benieuwd wat het is.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 09 april, 2013, 07:15
Het is een echte estate GT met 2.0 DCI. De garage stond ook versteld....hebben dit nog nooit met deze motor meegemaakt.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: warlord op 09 april, 2013, 07:42
knap  >:D  , succes met de afloop man  =tap=
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: lagunaV8 op 09 april, 2013, 07:54
Ik weet dat je in Nl heel weinig kans maakt. In D net zoveel, maar daar hangt alles af van connecties. In Pl weet ik dat in dit soort situaties bijna altijd standaard de helft wordt vergoed, materiaal en uurloon. Soms nog meer als de auto jong is.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 09 april, 2013, 08:08
Bedankt Fransman.....ik hou jullie op de hoogte.
Hoop bij een volgende meeting er bij te zijn met mijn Lag.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: koolio op 09 april, 2013, 08:23
Sjeezzz, das niet best om te lezen.

Ga je hem bij de dealer laten maken of bij een blanco garage?
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 09 april, 2013, 08:59
Ik weet nog even niet wat te doen. Hij staat nu bij de dealer. Ik hoor vanmiddag meer over de staat van de motor.
Dan is het natuurlijk wikken wegen waar ik het het beste kan laten doen.
Heb hier geen ervaring mee dus tips zijn welkom.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: Ed op 09 april, 2013, 09:44
Kötzooi man. Sterkte ermee!
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: melcon op 09 april, 2013, 10:42
Je zal toch eerst op een rijtje moeten hebben wat stuk is, aan de hand daarvan kun je bepalen wat te doen.
Als de schade alleen drijfstanglagers zijn dan is het kwestie van krukas opmeten, nieuwe steken en gaan.
Is het meer dan zou ik kijken of je een 180 pk 2.0 dci kan vinden op de sloop die van achter kortgereden is
en daar de motor uit swappen. Kans is alleen heel klein maar je weet maar nooit en anders voor volledige revisie
gaan. Dit hoeft niet bij de dealer, kan ook bij een revisie bedrijf.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 09 april, 2013, 11:31
Bedankt voor je info....inderdaad eerst maar de schade afwachten.
Weet iemand de exacte motorcode  (M9R815 ??)
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: lagunaV8 op 09 april, 2013, 12:29
is op chassis nummer opvraagbaar bij de dealer.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: viper op 09 april, 2013, 20:09
jij hebt geen M9R815 want je hebt geen automaat.

jij hebt een M9R816 met motornummer C001651.

Spijtig dat ik een 150Pk versie M9R liggen heb, anders had ik er eentje voor je :P
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 09 april, 2013, 20:57
Inmiddels duidelijk wat er is gebeurt. Eén van de ingeperste bussen van de oliepomptandwielen is er uit geraakt waardoor het losse tandwiel vastsloeg in het pomphuis.
Hierdoor sloeg de hele pomp vast en dus ook het tandwiel op de pomp aandrijfas. De ketting die bleef draaien heeft als een rasp dat tandwiel afgeslepen. Gevolg hele carter vol met ijzerslijpsel.
Dit is op de krukas en drijfstanglagers gekomen die dus ook zwaar beschadigd zijn.
Vermoedelijk zijn ook de cylinder bussen en mogelijk de zuigers beschadigd.
Ja......dat het losraken van een busje van ik denk zo'n 6 cm lengte en 12mm doorsnede zoveel veroorzaakt zou je niet verwachten.
Afijn....er moet een ruilmotor in. Bij renault komt dit inclusief alles op 8 tot 9000 euro.
Gelukkig heb ik via een vriend waarschijnlijk een minder dure oplossing.
Ik hou jullie op de hoogte.
Volgens velen is dit een unicum bij deze motoren......tja, heb ik weer.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: marxander op 09 april, 2013, 21:07
Pffff dit zijn geen leuke berichten.... wens je sterkte met je keuze en je plan van aanpak.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: viper op 09 april, 2013, 23:18
vergeet ook je turbo niet te vervangen !


Komt renault niet voor een deel tussen ??

Anders eens via de klantendienst proberen.

Ik zou dit eerst doen voor je op een ander gaat kijken voor een motor.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: lagunaV8 op 09 april, 2013, 23:23
renault gaat voor zeker 98 % niets doen, ze verwijzen je door naar de dealer.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 10 april, 2013, 06:06
Renault gaat inderdaad niets doen omdat de laatste beurten niet bij de dealer zijn uitgevoerd.
In dit geval slaat het nergens op want dit heeft niets met onderhoud te maken.
Renault stelt zich daarbij overigens niet anders op dan andere merken.
ik heb het busje ( in feite een tandwiel as) gezien en deze ziet er als nieuw uit....het is dan ook een raadsel hoe deze uit het tandwiel is gekomen.
De andere zat nog keurig op zijn plaats.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: lagunaV8 op 10 april, 2013, 06:47
als het binnen de garantie is, dan is het belangrijk dat het gebeurd is. Maar je bent buiten de garantie.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: warlord op 10 april, 2013, 08:22
Gloeiende gloeiende gloeiende  >:D >:D >:D ,
't is toch af en toe van de ratten dat fabrikanten en dealers zich weer aan hun verantwoordelijkheid kunnen onttrekken. En de ( aanvankelijk blijde) rijders maar weer dokken  :-[ :-[
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: lagunaV8 op 10 april, 2013, 08:28
nee, hij is buiten de garantie. Hij is niet compleet onderhouden bij de renault dealer. Dan is toch de kous klaar ??? of niet.
Titel: Re: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: marxander op 10 april, 2013, 08:29
Nou ik begin steeds meer te geloven dat het vaak opzet is..... hoe sneller iets kapot gaat hoe sneller je weer wat moet kopen. Er waren 2 broers die kochten op dezelfde dag dezelfde tv en 3 jaar later gingen ze een dag na elkaar kapot. Dat kan toch geen toeval zijn.

verstuurd vanaf mijn hangplek.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: lagunaV8 op 10 april, 2013, 08:32
dat kan, net zoals de airco displays in de Laguna 2. Soms zit er een fout in het fabricage proces wat na 5 jaar pas naar boven komt. Men gebruikt bv andere soldeer technieken. Bv de EU eist dat bepaalde technieken niet meer gebruikt worden omdat ze milieu onvriendelijk zijn. Dan ga je een ander soldeer techniek gebruiken wat pas na een aantal jaren defecten kan vertonen, bv; lasnaden laten los.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 10 april, 2013, 08:41
Ik ben inderdaad van mening dat dit een fabricagefout is geweest maar om dat te bewijzen ????
Als consument sta je gewoon machteloos.
De Dealer neem ik niets kwalijk, de motor kost gewoon zoveel bij renault ( 5000 ex BTW)....heb juist heel goed contact en mocht de auto zelfs bij hem stallen als het langer ging duren.
De man was ook verbijsterd dat dit gebeurt was en vertelde dat hij aanvankelijk dacht dat het niets ernstigs kon zijn omdat deze motoren erg goed zijn.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: warlord op 10 april, 2013, 08:44
Is en blijft poep  :-\
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 10 april, 2013, 09:43
ja, absoluut.....zwaar.
Al mijn spaargeld op.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: LeFreak op 10 april, 2013, 09:55
Ik zou toch ook nog even m'n licht opsteken of er ruilmotoren via andee kanalen te krijgen zijn...
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: RichTrip op 10 april, 2013, 10:56
Ik lees het verhaal met groot ongeloof  :-[ Jij kunt voor de rest van het jaar alleen nog maar geluk hebben, al je pech is al opgebruikt.....

Heb even gekeken, ik wist dat Broekhuis in Albergen een Laguna III had staan. Dit blijkt inderdaad een M9R te zijn, 142.000 km gelopen. Maar de motorcode schijnt M9R808 te zijn. Dus ik weet niet of deze motor is te gebruiken.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 10 april, 2013, 11:31
Dat is helaas niet de juiste motor. Vlgs mij is dat de 130pk versie.
maar toch bedankt voor het kijken.
Ik begrijp nog steeds niet dat het oliedruklampje bij stationair toerental niet brandde. Pas toen ik 15 meter gereden had sprong dat aan.
De pomp moet al die tijd al stuk zijn geweest dat kan gewoon niet anders want hij is in een keer vastgeslagen.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: viper op 10 april, 2013, 20:36
waar heeft die de laatste keren onderhoud gehad ??

Zelf gedaan of staat er iets van in het onderhoudsboekje ??

Garantie is 1 ding maar klantendienst is volledig apart en ik heb al motoren gezien die al uit garantie waren (al een tijdje zelfs) en die kregen nog 90% tussenkomst van renault
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 10 april, 2013, 20:54
Helaas zijn de 2 laatste beurten zelf gedaan....
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: viper op 10 april, 2013, 20:59
dus ook niets in het onderhoudsboekje dus.

das wel een groot probleem.

Anders had je wel iets los gekregen hoor.

Ik blijf wel bij m'n standpunt en ik zou contact opnemen met de klantendienst.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: lagunaV8 op 10 april, 2013, 22:19
in nl werkt het toch anders. In Duitsland hetzelfde, de dealer moet het regelen, anders verwijst de klanten relatie je altijd terug naar de dealer.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 10 april, 2013, 22:27
lichtpuntje.... inmiddels hebben vrienden een blok en een turbo geregeld ....is nieuw blok.
Als het allemaal gaat lukken rij ik over 2 weken weer.
Kosten blijven natuurlijk aanzienlijk maar een stuk lager dan bij de dealer.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: warlord op 11 april, 2013, 06:52
 :D toch nog iets als Sinterklaas in April  :-*
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: viper op 11 april, 2013, 21:11
 !!
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 12 april, 2013, 06:18
Morgen mijn gewonde lag van de dealer naar de werkplaats brengen waar ie een nieuw hart ( motor) gaat krijgen.
En dan maar hopen dat ik dan eindelijk weer mag genieten.....
Ik zit nog te denken of het slim is om de koppeling te vervangen ( nou het blok toch van de bak af gaat).
Deze heeft er 133.000 op zitten en werkt nog prima.
Wat is wijsheid ?  Hoe lang gaat deze gemiddeld mee?
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: Lag-3.0-V6 op 12 april, 2013, 06:24
Wijsheid? Doen denk ik.

Hoe lang mee is afhankelijk van t gebruik. Aanhanger dr achter ja of nee, slippend wegrijden, vorige eigenaar enz enz enz..De koppeling is n relatief goedkoop ding, later vervangen kost n hoop....extra werk.

Suc6 met de keuze.. =fix=
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: warlord op 12 april, 2013, 08:50
 *eens*
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: marxander op 12 april, 2013, 10:00
Ja ik zou dan ook de koppeling doen dan weet je het zeker.... maar goed alles kost weer geld he. maar straks nog meer als je een half jaar later weer alles los moet hebben.


Dus ja voor de auto en geld doen.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: melcon op 12 april, 2013, 11:49
Zo dat is balen, zou de koppeling inderdaad lekker meenemen nu het toch los ligt. T.o.v. het totaal is het een kleine investering en ben je er minimaal de eerste 300.000 km vanaf.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: viper op 12 april, 2013, 17:34
koppeling zowiezo mee vervangen, zonder twijfel.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 15 april, 2013, 20:41
Ik heb mijn Lag zaterdag opgehaald bij de dealer en per autoambulance naar de garage gebracht waar ie z'n nieuwe motor gaat krijgen.
Bizar om je "nieuwe auto" die je 14 dagen in bezit hebt zo te moeten vervoeren.
Van de dealer heb ik gehoord dat ze zelfs in duitsland hebben geinformeerd of dit vaker voorkomt bij de GT DCI 2.0. ( er rijden daar meer GT's rond dan in NL)
Maar ook daar hadden ze dit nog niet meegemaakt......toch leuk dat ik iets unieks meemaak, alleen verdomd jammer dat het zoveel geld kost....grrrrr
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: viper op 15 april, 2013, 21:35
In België is het ook niet gekend hoor.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 21 april, 2013, 18:18
Ik heb net bericht gehad dat de nieuwe motor er in zit.
Morgen nog even naar de dealer om het storingsgeheugen te wissen.
Dinsdag ga ik 'm dan ophalen......eindelijk echt genieten van mijn lag III GT
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: Raimond op 21 april, 2013, 18:46
Gefeliciteerd! Hopelijk houd hij het deze keer langer vol ;).
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: warlord op 22 april, 2013, 09:15
Back to fun  8)
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 22 april, 2013, 10:02
Met een nieuwe motor moet dat toch gaan lukken lijkt me.
Alleen nog even uitzoeken hoe ik 'm moet inrijden......
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: maddriver op 22 april, 2013, 10:23
Ik heb zelf ook GT DCI met 110.000km niks gehad motorisch ;D Ik neem aan dat de dealer wel iets van een coulance regeling heeft? ???
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: viper op 22 april, 2013, 20:38
inrijden ??

bestaat dat nog tegenwoordig :P

Maarja, goed om te horen dat het terug allemaal in orde is
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 22 april, 2013, 21:44
Ik begreep dat je de eerste 1000km niet boven de 3000 toeren mocht komen.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: lagunaV8 op 22 april, 2013, 22:11
wat is nieuw? Gereviseerd?
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 22 april, 2013, 22:19
Een nieuw blok dat bijna niets gelopen heeft.....dus geen revisieblok.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: lagunaV8 op 23 april, 2013, 04:48
5000 km niet boven de 2800 toeren tot max 3000 toeren.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: viper op 23 april, 2013, 19:02
verdorie, dan moet ik eens rustiger gaan rijden met de nieuwe auto's :P
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 24 april, 2013, 06:34
Ik heb m'n GT weer terug....superrrr.
Nog een klein probleempje oplossen ( zie mijn andere topic)
Gelukkig hoef ik niet in te rijden....had het verkeerd begrepen.
Blok komt uit een GT die 10.000 km heeft gelopen en die in onderdelen is verkocht. ( geen schade auto)
Hoeveel moet een blok gelopen hebben voor je mag chiptunen?
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: lagunaV8 op 24 april, 2013, 06:52
eerst de melding eruit.
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: bas00 op 24 april, 2013, 08:47
Uiteraard....eerder ga ik 'm echt niet laten tunen...
Titel: Re: oliepomp stuk....
Bericht door: viper op 24 april, 2013, 18:58
daarna tunen dan he :P