Laguna

Laguna I phase I Laguna I phase II

De eerste generatie van de Laguna werd gepresenteerd begin 1994 als vervanger van de Renault 21, die geleverd werd als een sedan, hatchback en de populaire Nevada (station/break/estate). De Nevada uitvoering van de Renault 21 werd nog tot eind 1995 verkocht totdat de Laguna Break werd geïntroduceerd als opvolger van de Nevada.

Het ontwerp van de auto is tot stand gekomen onder leiding van Patrick le Quément, hoofd design van Renault.

De Laguna werd geleverd met een ruim aanbod aan motoren. De 1.8 achtkleppenmotor was een hele lange tijd de basismotor van de Lagunaserie, de motor had een vermogen van 95 pk. De 2.0 achtkleppenmotor was lange tijd de middelste motor uit de serie, de 2.0 had een vermogen van 115 pk. Daarnaast was er ook een 2.0 16v motor met 140 pk leverbaar in de sportievere RTI uitvoering. Bovenaan het motorenaanbod stond een V6. Er werd in het begin een V6 geleverd die van een oude stempel was. Het ging om de bekende PRV (Peugeot, Renault, Volvo) V6 van 3 liter met 170 pk (type Z7X). Deze motor werd later opgevolgd door een nieuw ontwikkelde V6 in samenwerking met PSA(Citroën, Peugeot) die een stuk zuiniger en lichter is. Bovendien beschikt deze motor over meer vermogen. De V6 was leverbaar in combinatie met een automaat en met een handgeschakelde versnellingsbak.

Korte tijd na de introductie introduceerde Renault ook een dieselmotor voor de Laguna. De speciaal voor de Laguna ontwikkelde nieuwe 2.2l atmosferische dieselmotor. De 2.2 dieselmotor zonder turbo met 12 kleppen had relatief weinig vermogen (ongeveer 80 pk) maar was wel erg zuinig. Kort na de introductie van deze ongeblazen 2.2, introduceerde Renault ook een turbo-variant van de motor met 115 pk.

In de latere uitvoeringen van de Laguna I (phase II) werden de motoren vervangen/aangevuld door een 1.6 16 kleppen benzinemotor van 110 PK een 1.8 16 kleppen van 125 PK en een vernieuwde 2.0 16 kleppen van wederom 140 pk. De dieselmotoren werden ook vervangen/aangevuld met de 1.9 dTi en 1.9 dCi, allebei turbomotoren met directe inspuiting en de laatste is voorzien van commonrailinspuiting.

Vrijwel alle uitvoeringen van de Laguna I zijn geleverd met stuurbekrachtiging, elektrische ramen voor, bestuurdersairbag en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. De meeste modellen waren ook nog voorzien van een passagiersairbag, ABS (Anti-Blokkeer-Systeem), airco en een radio-cd-speler als standaard uitrusting of als optie.

Begin 1998 kreeg de Laguna een redelijk grote facelift waarbij vooral de voorkant en achterkant werden aangepakt. De koplampen van de auto werden vervangen door exemplaren met helder glas. De achterlichten werden ook opnieuw ontworpen en kregen gele knipperlichten. De bumpers voor en achter werden ook vernieuwd. Een aantal nieuwe kleuren en wieldoppen/lichtmetalen velgen werden leverbaar. De motoren kregen een update zoals hierboven al te lezen was. Hele grote veranderingen waren er verder niet.

In 2000 was het einde in zicht voor de eerste generatie Laguna. In die periode werd de Laguna helemaal volgeladen met opties om de auto nog aantrekkelijk voor kopers te houden. Eind 2000 werd de eerste generatie Laguna opgevolgd door haar opvolger de Laguna II.

 


Laguna II phase I berline Laguna II phase I break Laguna II phase II berline Laguna II phase II break

Aan het eind van 2001, na bijna zeven jaar productie, werd de eerste generatie Laguna opgevolgd door een compleet vernieuwd model. Het nieuwe model deelt het chassis met de Nissan Primera, die een jaar later geïntroduceerd werd. Vrijwel alle motoren zijn vervangen en/of verbeterd ten opzichte van het vorige model. De Renault benzinemotoren die leverbaar zijn in de Laguna II zijn allemaal voorzien van 16 kleppen. Het uitrustingsniveau is ook sterk toegenomen ten opzichte van het vorige model.
Laguna Expression

De Renault Laguna was de eerste auto die de maximale score van 5 sterren behaalde in de EuroNCAP-crashtest. Opmerkelijk is dat de Laguna II geen gebruik meer maakt van een sleutel om de portieren te ontgrendelen en de motor te starten, maar van een elektronische kaart met het formaat van een creditcard. Bij sommige modellen functioneert de kaart volledig automatisch; bij het benaderen van de auto ontgrendelt de auto zonder dat de gebruiker daar iets voor hoeft te doen, en bij weglopen gaat de Laguna uit zichzelf weer op slot. Helaas staat de eerste generatie van de kaart niet bekend om zijn betrouwbaarheid, evenals de rest van het elektronische systeem, dat nogal door kinderziekten werd geplaagd. De Laguna II kwam onderaan verschillende betrouwbaarheids- en tevredenheidsstatistieken te staan.

De stationwagenuitvoering van de Laguna II wordt in Nederland Grand Tour genoemd, maar gaat in sommige andere landen onder de naam Estate door het leven. In tegenstelling tot eerdere modellen is de Laguna II Grand Tour enkel te verkrijgen als vijfzitter; een zevenpersoonsuitvoering is niet meer leverbaar. Dit sluit aan op de nieuwe positionering van de Grand Tour ten opzichte van zijn voorganger. Was de Laguna I nog een klassieke stationcar met veel nadruk op onder meer een grote bagageruimte, de nieuwe Grand Tour is veel meer een zogenaamde "lifestyle" stationcar.

De Laguna II heeft een kleine facelift ondergaan in maart 2005. De motoren zijn vrijwel ongewijzigd. Al is er wel een nieuwe benzinemotor beschikbaar, een 2.0 turbomotor die wordt geleverd in de Laguna II GT, en twee nieuwe direct ingespoten dieselmotoren een 1.9 en een 2.0 liter, die de oude 2.2dCi van Isuzu vervangt.

Ook bleek deze 2e generatie van de Laguna II een stuk betrouwbaarder, en staat zelfs bovenaan de eerder genoemde betrouwbaarheids-statistieken.

 

 

Laguna III phase I berline Laguna III phase I break Laguna Coupé Laguna III phase II berline Laguna III phase II break

De Laguna III is geïntroduceerd in oktober 2007, eerst in de hatchbackuitvoering, niet veel later gevolgd door de stationwagenuitvoering (december 2007). Met de Laguna III wil Renault een nieuwe standaard zetten op het gebied van kwaliteit auto's in het D-segment. Waar de Laguna II 2001/2002 nog wel eens storingsgevoelig wilde zijn, moet de nieuwe Laguna III dat doen vergeten. Verder is de Laguna III evenals zijn voorganger voorzien van tal van veiligheidsvoorzieningen. Zo heeft de Laguna III geen knie-airbag, maar een speciale driepunts veiligheidsgordel die de bestuurder in geval van een aanrijding moet beschermen tegen het dashboard.

"Estate" is de nieuwe naam van de stationwagenuitvoering, die voorheen Grand Tour werd genoemd. Renault trekt hiermee de benamingen gelijk op de verschillende markten. Op de Franse en Engelse markt was de benaming Estate reeds het geval bij de Laguna II. Tevens wordt naamsverwarring voorkomen met de sportieve versie, de Laguna GT, die in begin 2008 geïntroduceerd is. Vlak hierna is er ook nog een coupé variant op de markt gekomen.

In Nederland bestaat het motorengamma voor de Laguna uit een 1.6 16V en twee 2.0 16V benzine- en drie verschillende 2.0 16V dieselmotoren. Ook beschikbaar is de vernieuwde 1.5dCi met 110pk[1]. De coupé heeft de beschikking over de basismotoren + een nieuwe 3.0 V6 dCi turbo diesel en een vernieuwde 3 5 V6 benzine variant.